cari resep bunda inong disini

Saturday, March 19, 2016

Cake Coklat Lembut Putih Telur

Cake coklat moist,Oven,no mixer .  . Lembut serasa makan cake kukus, Recommended untuk yang malas mengeluarkan mixer . .bisa memanfaatkan putih telur .


Cake Coklat Lembut
Resepi Asal: Chef Zubaidah
Made by Linda Salut
Bahan-bahan:
* 100g Serbuk coklat*
* 200g Gula pasir* (aku bikin 100gram saja)
* 1 tin Susu cair* (aku hanya pakai air 250ml)
* 200g Minyak goreng*
* 250g Susu kental manis*
* 4 biji Telur - kocok lepas (putih telur 260gram,aku timbang)
* 150g Tepung terigu
* 1 st Soda (aku skip)
* 1 st Baking Powder (aku pakai bpda 1/2sdt)

Cara-cara
1. Campurkan semua bahan bertanda* dan masak dengan api kecil hingga licin dan gula cair sepenuhnya.Tak perlu sampai menggelegak/mendidih.
2. Satukan dengan telur yang dikocok lepas tadi dengan hand whisk.masukkan bahan2 kering & campurkan sedikit2 sehingga rata sambil terus dikacau dengan hand whisk.
3. Masukkan ke dalam loyang.oven selama 40-45 minit bergantung pada jenis oven . . Cake ini juga boleh dikukus
4. Dinginkan sebelum di hiaskan dgn icing atau ganache.

P/s: Warna cake coklat bergantung kepada jenis serbuk coklat yang digunakan

No comments: